Díl 4 - Modul LCD displeje s tlačítky

22.02.2014 12:55

Díl 4 - Modul LCD displeje s tlačítky

V minulém díle jsme si ukázali, jak se dá ovládat externí zařízení pomocí tlačítka a relé modulu. Tentokrát si ale konečně ukážeme i spojení Arduina a LCD displeje. Existují desítky displejů použitelných na této platformě, ale do začátku se určitě nejlépe hodí hotový modul s displejem a tlačítky, který pouze nasadíte na desku Arduino UNO či Arduino MEGA.

Nemusíte nikde nic letovat, ba ani propojovat a máte okamžitě funkční LCD displej, spolu s ovládacími tlačítky, jejichž funkci si sami určujete. Dnes si ukážeme základní použití displeje a budeme si vypisovat na displej, které tlačítko bylo stisknuto.

Nejprve seznam použitých komponent:

Samotné spojení Arduina a LCD modulu je extrémě jednoduché, protože spočívá pouze v nasazení desky LCD modulu na desku Arduina, ať už na Arduino UNO či MEGA. Díky typizovanému provedení desky, je to opravdu hračka.
Nasadíme tedy LCD modul na Arduino, připojíme k počítači pomocí USB kabelu, správně nastavíme typ desky a číslo COM portu v IDE Arduina. 
A napíšeme si program:
 

Označte si celý text programu, vložte do okna IDE a uploadujte do Arduina. Knihovna použitá v tomto testu je součástí distribuce IDE Arduina a tak nebudte mít žádné potíže s překladem programu.

Jakmile se program uploaduje do desky, spustí se a na displeji uvidíte nejprve startovací hlášku a posléze se zobrazí výzva ke stisku tlačítka, zároveň se na displeji zobrazuje počet sekund od startu celého zařízení.

Pokud stiskneme některé tlačítko na LCD modulu, vypíše se nám na displeji jeho funkce, kterou jsme si naprogramovali. Zatím nic nedělá, je to jen ukázka = co nejjednodušší pro pochopení funkčnosti.

Jak můžete vidět, v programu v konstrukci SWITCH...CASE se rozhoduje dle stisknutého tlačtka a dále se program větví právě dle stisknutého tlačítka, není tedy žádný problém přiřadit danému tlačítku určitý specifický úkol, který se ještě samozřejmě může měnit dle dalších parametrů.

ÚPRAVA:

Dostal jsem několik emailů, týkajících se jedné a té samé věci, tedy toho, že tlačítko které stisknete je stisknuto opakovaně, několikráte za sekundu. Samozřejmě.
K vyřešení této situace, stačí jednoduchá úprava programu, použijeme signalizační proměnnou typu BOOLEAN a té vždy při stisku tlačítka přiřadíme hodnotu TRUE, naopak, když nebude žádné tlačítko stisknuto, nastavíme signál na FALSE.
Při obsluze tlačítek pak pouze kontrolujeme, jestli již není právě stisknuto některé tlačítko.

Zde je drobná úprava programu, spolu s popisem upravených částí:

 

Za domácí úkol si připojte relé modul a ovládejte ho některým z tlačítek, případně použijte modul s více relé a přepínejte si (a na displej vypisujte) které relé právě ovládáte.

Zpět

Kontakt

Arduino-Home

© 2014 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webu zdarma s WebnodeWebnode